

Děti jsou dnes vystaveny digitálním technologiím od velmi raného věku a jejich vyvíjející se mozek a schopnosti seberegulace potřebují naši podporu. Z výzkumů víme, že:
- pouze 35,6 % dětí ve věku 3-5 let splňuje doporučení maximálně 1 hodiny denně s digitálními technologiemi,
- u dětí ve věku 5-8 let přesahuje průměrná doba s technologiemi 3 hodiny denně.
Je program určen právě pro Vaší školku nebo školu?
- Pozorujete u dětí klesající schopnost soustředění a tendenci rychle se vzdávat při náročnějších úkolech?
- Stěžují si učitelé, že děti jsou po víkendu unavené a podrážděné, pravděpodobně v důsledku nadměrného času u obrazovek?
- Hledáte způsoby, jak podpořit digitální gramotnost, ale zároveň předcházet digitálním závislostem?
- Chcete posílit roli vaší instituce jako partnera rodičů při výchově dětí v digitální době?
Pokud jste odpověděli „ano” alespoň na jednu z těchto otázek, náš program je ideálním doplněním preventivních aktivit ve vaší škole či školce.
Komplexní vzdělávací program
Interaktivní program pro mateřské školy a/nebo 1. a 2. třídy základních škol, který pomáhá dětem i rodičům nastavit zdravý vztah k digitálním technologiím.
- Workshop pro děti ve formě interaktivího divadla a návazných aktivit
- Seminář pro rodiče s praktickými tipy na nastavení zdravých digitálních návyků doma
- Balíček materiálů, které si děti odnesou domů pro pokračující diskuzi s rodiči
- Plakáty a materiály s informační kampaní podporující děti i rodiče k učení zdravých digitálních návyků. Zašleme Vám plakátky k rozvěšení s přístupem k informacím a zdravé digitální výzvě.
- Soutěž o dárky navázaná na účast ve zdravé digitální výzvě.
Jak to vysvětlujeme dětem?
Náš program dětem hravou formou vysvětluje, co se děje v jejich mozku při používání digitálních technologií. V našem programu používáme příběh opičky Hopi a její pomocníka Šopi, který představuje dopaminový systém odměn v mozku. Děti se dozvídají, jak Šopi pomáhá Hopimu najít věci, které potřebuje a které má rád, proč jsou některá lákadla (jako obrazovky) tak silná, že Šopi nemůže odolat a v neposlední řadě Hopi představí praktické strategie, jak se naučit Šopiho kontrolovat. Tento přístup pomáhá dětem pochopit své vlastní reakce na technologie a dává jim kontrolu nad jejich používáním – nikoliv prostřednictvím zákazů, ale skrze porozumění a rozvoj seberegulace.
Dopaminový systém odměny
Digitální obsah (hry, videa, sociální sítě) je navržen tak, aby aktivoval dopaminový systém odměny v mozku – stejný systém, který nás motivuje k jídlu, pití a dalším činnostem důležitým pro přežití. Při používání nevhodného obsahu v digitálních technologiích dochází k:
- Okamžitému uspokojení – mozek dostává odměnu bez námahy a čekání
- Předvídatelnému, ale variabilnímu odměňování – princip, který známe z hazardních her a který silně podporuje závislostní chování
- Neomezenému proudu stimulace – na rozdíl od reálného světa, kde má vše své přirozené limity

Proč je to u dětí kritické?
- Vyvíjející se mozek – prefrontální kortex, oblast zodpovědná za sebekontrolu, se plně vyvíjí až do 25 let věku.
- Formování návyků – v raném věku vytvořené návyky mohou přetrvávat do dospělosti, příliš aktivované dopaminové dráhy může být později těžké harmonizovat.
- Vytěsňování jiných aktivit – čas strávený u obrazovek ubírá prostor pro aktivity klíčové pro vývoj (pohyb, sociální interakce, kreativní hra).
Ideální varianta programu:
rodiče – děti – výzva
1. Seminář pro rodiče
2. Workshop pro děti ve školce/škole
3. Materiály na doma, které si děti odnesou z workshopu
4. Přístup k informační kampani a soutěži o ceny v rámci digitální výzvy

Interaktivní divadelní představení a kreativní program pro děti
Děti se během interaktivního programu seznámí s opičkou Hopi a jejím pomocníkem Šopi. Společně objeví, jak fungují různá lákadla v našem životě – od sladkostí po obrazovky.
Po hlavní části workshopu se děti zapojí do kreativních aktivit s pracovními listy, které jim pomohou ukotvit nové znalosti. Vytvoří si vlastní materiály, které si odnesou domů jako vizuální pomůcku a základ pro diskuzi s rodiči.
Délka workshopu: 45-60 minut + 30 minut kreativní aktivity
Vhodný pro: děti 4-8 let (MŠ a 1.-2. třída ZŠ)

Seminář pro rodiče Digitální zdraví a rovnováha v rodině
Seminář je určen pro všechny rodiče z Vaší školy, či školky. Poskytne jim aktuální informace a praktické nástroje pro vytvoření zdravého digitálního prostředí doma.
Lektoři vysvětlí, jak rozlišovat mezi různými typy digitálních obsahů a hodnotit jejich dopady, poradí konkrétní strategie pro nastavení zdravých hranic bez neustálých konfliktů a osvětlí psychologické aspekty používání technologií u dětí v předškolním a raném školním věku.
Délka semináře: 90 minut
Forma: Interaktivní přednáška s prostorem pro dotazy

Zdroje a materiály pro vzdělávání a podporu
Materiály a přístup k informační kampani podporující rodiče v digitálním rodičovství a kvalitním nastavení pravidel doma.
Děti si odnesou materiály z workshopu, rodiče dostanou přístup k dalším online zdrojům.

Soutěžní digitální výzva
Zašleme Vám plakátky k rozvěšení s přístupem k informacím a zdravé digitální výzvě s možností výhry.
V každé škole nebo školce, která se komplexního programu účastní, odměníme tři výherce hodnotnými cenami.
O nás
Od roku 2020 se v organizaci Slow Tech Institute v rámci iniciativy Digitální zdraví dětí zabýváme preventivním vzděláváním na školách. Naši lektoři mají bohaté zkušenosti s vedením vzdělávacích programů pro děti různého věku i s komunikací s rodiči a pedagogy. V roce 2023 jsme uspořádali školení na 20 základních a středních školách, kde jsme oslovili celkem 1250 žáků, přibližně 200 pedagogických pracovníků a uskutečnili více než 40 přednášek pro rodiče v různých regionech České republiky.
Jak si objednat program
Pro více informací a rezervaci termínu nás kontaktujte:
Telefon: +420 732 126370
Email: info@slowtechinstitute.org
Cena programu závisí na počtu dětí a požadovaném rozsahu. Program pro žáky se pohybuje od 3 500 Kč do 5 500 Kč dle počtu účastnících se dětí. Nabízíme speciální balíčky při objednání obou částí programu (workshop pro děti + seminář pro rodiče).