Komplexní vzdělávání: žáci – rodiče – pedagogové

V dnešním rychle se měnícím digitálním prostředí je zásadní bezpečně a zodpovědně se pohybovat v online prostředí. V oblasti digitálních rizik, kompetencí a digitální odolnosti se zaměřujeme na vzdělávání dětí všech věkových kategorií a stupňů vzdělání – od mateřských škol až po maturitu – jejich rodiče a pedagogy pro hlubší porozumění a podporu.

Naše programy:

Workshopy pro žáky

Interaktivní hravý program o tom, jak technologie a digitální média ovlivňují naše chování a jak se bránit negativním vlivům návykových prvků v hrách a aplikacích. Cílem je podpora seberegulace a umírněnosti v používání technologií u malých dětí.

Co je internet, jaká jsou jeho nebezpečí, jak na internetu bezpečně komunikovat, jak se tam „neztratit“, jak vybalancovat online a offline aktivity. Jaké digitální návyky jsou vhodné; co je modré světlo, jak monitorovat vlastní emoce v digitálním světě.

Interaktivní workshop o tom, jaká úskalí komunikace na sociálních sítích skýtá. Na reálném případu nevhodné komunikace dětí na sociálních sítích si vysvětlíme, jak se může cítit oběť, agresor, ale i přihlížející kyberšikany. Jak se nejlépe zachovat a jaké zásady dodržovat.

Tento praktický program představuje způsoby manipulace a tzv. dark patterns, tedy jak to designeři digitálních her a sociálních sítí dělají, že na jejich produktech chceme trávit víc a víc času. Co jsou psychologické mechanismy, kterými nás ovládají? Jak se jim bránit a čeho si všímat?

Co má společného online pornografie s reálným sexem a je zdravé nebo ne se na pornografii dívat? Existuje závislost na online pornografii? Jak se pozná a co obnáší. Jak vymezit vztah pornografie a reálného – bezpečného – sexu. Co je konsent a proč je důležitý.

Program je zaměřen na zvýšení povědomí o problematice konzumace obsahu na sociálních sítích, zejm. porovnávání s druhými, uzavřený kruh negativního myšlení a v fenomén sebediagnostiky. Tento program má za cíl edukovat studenty o vlivu online platforem jako Instagram, TikTok a YouTube na  duševní mentální zdraví.

Semináře pro rodiče

vhodné pro školy, školky, rodinná centra, knihovny apod.

Děti dnes do digitálního světa vstupují již velmi brzy. Ať už jde o pohádky, sledování YouTubu, hraní prvních her, je dobré znát možná rizika a strategie, jak se jim vyhnout. Na druhé straně je dobré znát příležitosti digitálního světa a děti učit využívat technologie tak, aby z nich profitovaly.

Seminář nabízí rodičům tipy a nástroje, jak si nastavit zdravá pravidla doma a jak o nich s dětmi mluvit, aby se s nimi o obrazovkách museli co nejméně hádat.

Důležité otázky, které bychom měli uvažovat při pořízení prvního telefonu a samostatného brouzdání dětí na internetu. Vše je zasazeno do rámce psychologických témat, která jsou typická pro tuto věkovou skupinu.

Jak návykové jsou online hry, sítě a pornografie? Jaké základní problémy mohou zapříčinit a jakým způsobem o nich s dětmi mluvit? Jak zajistit balanc mezi online a offline životem. Co je digitální závislost – specifika, hlavní problémy a jak jí poznat. Co k ní vede a jak z ní ven? Jak doma nastavit zdravé limity.

Semináře pro pedagogy a školní psychology

Program pojednává o zdravých návycích okolo technologií, nedostatek empatie, FOMO, multitasking apod. 

Dále program řeší symptomy problematického chování, screening, záchyt a první pomoc.

Cílem programu je přiblížit hlavní problémy nadměrné
online komunikace na úkor té reálné a její rizika. Představíme strategie, jak rozeznat již problematický vztah k technologiím a jak nastavit nový a zdravý postoj k nim. Tématy, která celý seminář rámují, jsou videohry, sociální sítě a pornografie – média, jež dnešní děti konzumují již od útlého věku.  

Pravidelně si říkáme o zpětnou vazbu:

(při pohledu na statistiku používání svého telefonu) “Vážně? Že se kouknu 150x za den na telefon? To asi není dobře… Vůbec jsem si to neuvědomovala. Musím si nastavit nějaké hranice.
Žákyně 8. třídy ZŠ
“Nevěděl jsem, že multitasking tak moc ovlivňuje naší pozornost a zpomaluje nás. Už to nebudu dělat.”
Žák 4. třídy ZŠ
“Byť já nejsem žádný závislák tak se pokusím ještě víc regulovat porno na rozumnou úroveň a až možná jednou nastane mé poprvé tak se budu hlavně řídit tím co chce partnerka, aby jsme se oba cítili dobře.”
Žák 9. třídy ZŠ
“Praktické semináře pro pedagogy, rodiče a všechny žáky školy se setkaly s velkým úspěchem. Byly plné odborných poznatků podaných zajímavou a srozumitelnou formou. Rádi bychom ve spolupráci pokračovali a zapojili toto aktuální téma např. i do práce našeho školního metodika prevence. Děkujeme!”
PhDr. Aneta Adamcová
Základní škola Orangery s.r.o. v Dolních Počernicích
“Po x školení o IT mě něco opravdu bavilo a zaznělo zde spoustu zajímavých informací. Dávám určitě lajk. Moc děkujeme za skvělé školení a tipy, jak představit kyberprostor dětem na I. stupni ZŠ.”
Pedagožka
Základní škola Zdiměřice
“Děkujeme za zajímavou a poučnou přednášku plnou praktických tipů pro naše rodiče z Klubu Bee Mum. Lektorka vše krásně shrnula  a každý dotaz dostal trefnou odpověď. ”
Anna Steiglová
Bee Mum, mateřské centrum Praha
  • info@slowtechinstitute.org
  • 732 126 370

Lektorský tým digitálního zdraví dětí

Náš tým je složen ze zkušených lektorek a odbornic na témata digitálního dětství a dospívání. Naše programy spadají do tzv. primárně preventivních programů, čemuž odpovídá i výcvik lektorů. Veškeré metodiky jsou vytvářeny odborníky na daná témata, více o týmu zastřešující neziskové organizace Slow Tech Institute se dočtete zde.

Mgr. Zdeňka Černá

Mgr. et Mgr. Karolína Schubertová

Eliška Nežádalová

Lektorka programů ZŠ

Mgr. Michaela Slussareff, PhD.

Naši partneři: