Hopi rodičům

Obecné zásady pro zdravé používání digitálních technologií

Při výchově dětí v digitálním světě existují určité univerzální principy, které můžeme aplikovat bez ohledu na věk dítěte. Ty tvoří základ zdravého přístupu k technologiím a budují pozitivní digitální návyky pro život.

Místo pouhého počítání minut strávených před obrazovkou se zaměřte na to, co vaše dítě konzumuje, za jakých okolností a jak na daný obsah konkrétně reaguje. Vybírejte obsah pro věkovou kategorii vašeho dítěte.

Vysvětlujte dětem, proč vám na pravidlech záleží. Mnohem ochotněji přijímají pravidla, když rozumí jejich smyslu. Místo strohého “Vypni ten počítač!” zkuste vysvětlit: “Po dlouhém sledování obrazovky může být pro tvůj mozek těžké usnout, proto je dobré vypnout zařízení hodinu před spaním.” Tak i učíte děti kriticky přemýšlet.

Vždy se zamýšlejte nad otázkou “místo čeho” teď děti tráví čas u obrazovky? Neprokousalo by se skrze nudu k malování, tvoření, sportování, pomávání či povídání s vámi? Vytvářejte momenty bez naplánované zábavy. Dějte dítěti šanci objevit vlastní záliby.

Buďte příkladem. Pokud sami trávíte každou volnou chvilku s telefonem v ruce, těžko přesvědčíte dítě, že by mělo postupovat jinak. Když používáte technologie, vysvětlujte dětem, co děláte: “Hledám recept na večeři”. Ukazujte jim, že dokážete technologie vědomě odkládat: “Teď vypínám telefon, abychom si mohli v klidu povídat.”

Pravidelně mluvte o tom, co na obrazovkách vidí a dělají. Pokládejte otevřené otázky: “Co tě na této hře baví?”, “Co nového ses dnes naučil z toho videa?”, “Jak se cítíš, když používáš tuto aplikaci?” Tyto rozhovory pomáhají dětem reflektovat vlastní digitální zkušenosti.

Digidohoda

Jasná pravidla, nejlépe sepsaná nebo pro nejmenší namalovaná, mohou velmi pomoci. Pro děti je situace doma výrazně lépe čitelná, když třeba ví, že v sedm večer se vše vypíná nebo že tablet se pouští na chvilku po obědě a jinde během dne místo nemá.

Pravidla si stanovte ve společné diskuzi, nebojte se kompromisů. Můžete využít náš dokument ke stažení.

Doporučení dle věkových kategorií

Pro děti do 2 let

  • Pokud možno, nepoužívejte obrazovky vůbec (s výjimkou videohovorů s blízkými)
  • Zaměřte se na interakci s dítětem, společnou hru a pohyb
  • Pamatujte, že děti v tomto věku trpí “video deficitem” – učí se mnohem méně z obrazovek než z reálných interakcí

Pro děti 2-5 let

  • Omezte čas s obrazovkami na maximálně hodinu denně
  • Vybírejte kvalitní obsah bez rychlých střihů a přílišných vizuálních efektů
  • Sledujte obsah společně s dítětem – vysvětlujte, komentujte, diskutujte
  • Nepoužívejte obrazovky během jídla, před spaním a jako nástroj k uklidnění

Pro školáky a předškoláky

  • Vytvořte zóny a časy bez obrazovek (jídelní stůl, ložnice, čas před spaním)
  • Stanovte jasná pravidla pro používání technologií s vysvětlením důvodů
  • Buďte vzorem – dodržujte pravidla, která stanovujete pro děti
  • Nabízejte alternativní aktivity a společně trávený čas
  • Vysvětlujte, proč konkrétní pravidla máte a jaká rizika existují

Pro teenagery

  • Postupně přecházejte od kontroly k partnerství, postupujte po malých krocích k větší samostatnosti
  • Vzdělávejte se společně o rizicích i přínosech technologií
  • Zapojte své dítě do tvorby pravidel a diskusí o bezpečném používání
  • Udržujte otevřenou komunikaci bez kritiky a odsuzování

Časté dotazy rodičů

České děti dostávají svůj první telefon nejčastěji mezi sedmým a devátým rokem věku. Bývá to spíše zbytečně brzy. Důležitější než věk je však otázka “proč” a “jak”. Zamyslete se nad skutečnou potřebou – potřebuje dítě telefon pro kontakt s vámi? Nestačily by chytré hodinky s geolokací nebo tlačítkový telefon? Pokud se rozhodnete pro chytrý telefon, vytvořte jasná pravidla, třeba i formou písemné dohody, nainstalujte rodičovský software a učte dítě bezpečnému používání.

Podívejte se na video s dr. Michaelou Slussareff a/nebo s doc. Kateřinou Lukavskou.

U mladších dětí může být rodičovský software užitečným nástrojem pro blokování nevhodného obsahu a nastavení časových limitů. Vždy ale dítěti vysvětlete, že software používáte, a proč. Bohužel žádný rodičovský SW neochrání dítě před nevhodným obsahem v komunikaci na WhatsAppu, Messengeru apod. Věnujte těmto platformám zvláštní pozornost. S dospívajícími postupně přecházejte od technické kontroly k otevřené komunikaci a vzdělávání. Pamatujte, že žádný software nenahradí výchovu a komunikaci – je to pouze pomocný nástroj.

Poslechněte si více v podcastu Českého rozhlasu.

Zapojte děti do vytváření pravidel, vysvětlete jim důvody jednotlivých omezení a buďte konzistentní v jejich prosazování. U mladších dětí může fungovat strategie “kontrolora”, u starších dětí přecházejte k modelu “partnera”, který více podporuje jejich autonomii. Vyhněte se nekonzistentnímu přístupu “občasného prudiče”, kdy pravidla měníte podle nálady.

Poslechněte si více v podcasu Melvil papers.

Varovné signály zahrnují:

  • Dítě lže o čase stráveném na zařízeních
  • Dítě zanedbává své běžné aktivity a koníčky
  • Technologie narušují spánek
  • Dítě je podrážděné nebo agresivní, když nemůže používat zařízení
  • Zhoršení školních výsledků
  • Sociální izolace od přátel a rodiny
  • Fyzické problémy jako bolesti hlavy, zad nebo zápěstí

S dospívajícími komunikujte jako s partnery – naslouchejte jejich potřebám, vzdělávejte se společně o rizicích a výhodách technologií, respektujte jejich potřebu soukromí, ale zároveň udržujte otevřenou komunikaci. Nabízejte jim postupně větší autonomii, ale i odpovědnost. Zaměřte se spíše na budování zdravých návyků než na striktní kontrolu.

Už jste viděli minisérii Adolescent? Přečtěte si o ní víc, možná Vám pomůže pochopit svět Vašich dospívajících dětí.

Děti mají přirozenou tendenci napodobovat dospělé ve svém okolí. Pokud vidí rodiče neustále sklonené nad telefonem, naučí se, že to je normální způsob chování. Proto je váš vlastní přístup k technologiím klíčový pro formování zdravých digitálních návyků vašich dětí. Jak na to:

Vytvoření “offline” zón a časů

U jídla: Telefony všech členů rodiny v tuto dobu nepatří ke stolu. Jídlo je čas na konverzaci, sdílení zážitků ze dne a budování rodinných vztahů. Pokud očekáváte důležitý telefonický hovor, předem to dětem vysvětlete.

Před spaním: Hodinu před spaním všichni odkládají obrazovky. Místo toho si můžete číst, povídat si o dni nebo se věnovat klidným aktivitám. Tím vytvoříte lepší podmínky pro kvalitní spánek celé rodiny.

Při společných aktivitách: Ať už jdete na procházku, hrajete hru nebo jen si povídáte, ukažte dětem, že si zaslouží vaši plnou pozornost.

Buďte transparentní v používání technologií

Vysvětlujte své digitální chování: Když musíte použít telefon nebo počítač, řekněte dětem proč. “Teď si musím zkontrolovat pracovní email” nebo “Hledám recept na dnešní večeři.” Tím jim ukážete, že technologie jsou nástroj pro konkrétní účely.

Ukažte rozdíl mezi prací a zábavou: Děti potřebují chápat, že ne všechno používání technologií je stejné. Pracovní emaily jsou nutnost (i když ne vždy, že? :), scrollování na sociálních sítích je volba.

Sdílejte pozitivní obsah: Když narazíte na něco zajímavého nebo vzdělávacího, ukažte to dětem. Může to být vtipné video, zajímavý článek nebo krásné foto z přírody.

Buďte otevření ohledně vlastních problémů

Buďte upřímní, když se vám nedaří dodržovat vlastní pravidla. “Všiml jsem si, že dnes jsem byl moc na telefonu. Budu se snažit být víc přítomný.” Tato upřímnost děti učí, že každý má právo na chybu a důležité je z nich se poučit.

Používejte časovače: Ukažte dětem, jak používáte časovač pro omezení času na sociálních sítích nebo při hraní her.

Mluvte o svých “spouštěčích”: Vysvětlete, co vás vede k přílišnému používání technologií – nuda, stres, únava – a jak s tím bojujete.

Zvládání “digitálního stresu”

Mluvte o negativních dopadech: Když se cítíte po dlouhém čase u obrazovky unavení nebo podrážděni, sdílejte to s dětmi. “Asi jsem dnes byla moc dlouho u počítače, cítím se unavená. Půjdu na procházku, půjdu si zacvičit.”

Ukažte, jak se “odpojit”: Demonstrujte techniky jako vypnutí notifikací, používání letového režimu nebo úplné vypnutí zařízení.

Konzistentce je klíč

Vaše chování musí být konzistentní v čase. Občasné porušení pravidel je lidské, ale celkový vzorec by měl být jasný a stabilní.

Společné stanovování pravidel

Zapojte děti do vytváření rodinných pravidel pro používání technologií. Když se na pravidlech podílejí, budou je spíše respektovat.

Nezapomeňte ukázat i pozitivní stránky technologií – jak vám pomáhají zůstat v kontaktu s rodinou, učit se nové věci nebo tvořit. Cílem není démonizace technologií, ale jejich zdravé a vyváženě používání.

Pamatujte si, že být dobrým vzorem neznamená být dokonalý. Znamená to být autentický, reflektivní a neustále se snažit o zlepšení v oblasti, která ovlivňuje celou rodinu.

Rodičovský průvodce džunglí digitálního dětství a puberty

HRY, SÍTĚ, PORNO

Digitální technologie jsou stejně tak dobří sluhové jako strašní páni. Obzvlášť to platí v nezkušených rukou dětí. Ať už kvůli nevhodnému a traumatizujícímu obsahu, pro vyvíjející se mozek nadměrné stimulaci nebo tomu všemu, co děti propásnou sezením u obrazovek.

Michaela Slussareff vás seznámí s aktuálními vědeckými poznatky o vlivu digitálního světa na děti i dospívající a poradí vám, jak je uplatnit v každodenním životě. Zahodíte představu rodiče-kontrolora a pochopíte, že zákazy a konflikty nic neřeší. Digitální odolnost vašich dětí můžete budovat pouze ve vztahu založeném na otevřenosti a důvěře. Jen pak se už o své potomky nebudete muset v digitálním světě bát.

Kniha vyšla v nakladatelství Jan Melvil Publishing.

Aktivita navazující na seminář ve Vaší škol(c)e: Instrukce pro výrobu Hopiho mozku-čepice

Nevíte, o co jde? Napište Vaší školce nebo škole, že chcete také divadelní seminář pro nejmenší (MŠ a 1., 2. tř. ZŠ).

Potřebný čas: cca 20 minut

Co budete potřebovat: nůžky, lepidlo, lepící páska

Instrukce k sestavení

  1. Vystřihněte obě polokoule.
  2. Pak nastřihněte plné čáry uvnitř. Nestříhejte na čárkovaných čarách, jen na plných čarách.
  3. Pak naneste lepidlo na plochy s malými šipkami.
  4. Zatáhněte postupně všechny “chlopně”, které jste vytvořili tak, že plná čára je nyní na čárkované čáře (a plocha s malými šipkami je přilepená zespodu). Můžete zajistit lepící páskou.
  5. Vytvořili jste tak dvě polokoule.
  6. Aby se tyto dvě poloviny spojily, otočte je a pracujte na vnitřním švu. Začněte na jednom konci a srovnejte strany. Zajistěte páskou. Postupujte podél vnitřního švu, centimetr po centimetru, srovnávejte a lepte každou malou sekci postupně. Když se dostanete k poslední části švu, klobouk konečně nabude svého konečného tvaru.
  7. Nakonec vystřihněte i dvě zbývající menší části (mozeček). Bílou část ohněte a obě části slepte bílými částmi k sobě.
  8. Lepící páskou jej přilepte jako prodloužení k zadní části mozku (aktivity Pozorování, malování a Sport).

A máte hotovo! Hopiho mozek plný aktivit šampiónů může nyní inspirovat vaše dítě k hrám, které rozvíjejí různé části jeho mozku – od racionálního frontálního kortexu přes kreativní pravou hemisféru až po motorickou oblast zodpovědnou za koordinaci pohybů. Díky pestré nabídce aktivit vaše dítě procvičí všechny důležité mozkové funkce zábavnou a přirozenou formou.

Motivujte jej vymýšlet další aktivity. Na workshopu ve škol(c)e se vaše dítě nejen naučilo, jak a proč se věnovat raději zdravým aktivitám než obrazovce, ale i to, že je dobré dodržovat další dvě pravidla:

  1. Pravidlo Speciálního času:
    Stejně jako sladkosti jíme jen po jídle a při zvláštních příležitostech, obrazovky bychom měli používat jen v dohodnuté časy a nikdy před spaním, aby nám nenarušovaly spánek.
  2. Pravidlo Ne moc dlouho:
    Mozek potřebuje pravidelné přestávky od obrazovek, proto je důležité stanovit přiměřené časové limity a podporovat pestrost aktivit – digitální svět by měl být jen jednou z mnoha možností, jak vaše dítě tráví svůj čas.

Projekt mohl vzniknout díky podpoře: