Jak na vyvážený vztah dětí k obrazovkám
Praktické tipy a strategie, které vám pomohou nastavit zdravé hranice pro používání technologií a podpořit digitální kompetence dětí.

Obecné zásady pro zdravé používání digitálních technologií
Při výchově dětí v digitálním světě existují určité univerzální principy, které můžeme aplikovat bez ohledu na věk dítěte. Ty tvoří základ zdravého přístupu k technologiím a budují pozitivní digitální návyky pro život.
Místo pouhého počítání minut strávených před obrazovkou se zaměřte na to, co vaše dítě konzumuje, za jakých okolností a jak na daný obsah konkrétně reaguje. Vybírejte obsah pro věkovou kategorii vašeho dítěte.
Vysvětlujte dětem, proč vám na pravidlech záleží. Mnohem ochotněji přijímají pravidla, když rozumí jejich smyslu. Místo strohého “Vypni ten počítač!” zkuste vysvětlit: “Po dlouhém sledování obrazovky může být pro tvůj mozek těžké usnout, proto je dobré vypnout zařízení hodinu před spaním.” Tak i učíte děti kriticky přemýšlet.
Vždy se zamýšlejte nad otázkou “místo čeho” teď děti tráví čas u obrazovky? Neprokousalo by se skrze nudu k malování, tvoření, sportování, pomávání či povídání s vámi? Vytvářejte momenty bez naplánované zábavy. Dějte dítěti šanci objevit vlastní záliby.
Buďte příkladem. Pokud sami trávíte každou volnou chvilku s telefonem v ruce, těžko přesvědčíte dítě, že by mělo postupovat jinak. Když používáte technologie, vysvětlujte dětem, co děláte: “Hledám recept na večeři”. Ukazujte jim, že dokážete technologie vědomě odkládat: “Teď vypínám telefon, abychom si mohli v klidu povídat.”
Pravidelně mluvte o tom, co na obrazovkách vidí a dělají. Pokládejte otevřené otázky: “Co tě na této hře baví?”, “Co nového ses dnes naučil z toho videa?”, “Jak se cítíš, když používáš tuto aplikaci?” Tyto rozhovory pomáhají dětem reflektovat vlastní digitální zkušenosti.



Digidohoda
Jasná pravidla, nejlépe sepsaná nebo pro nejmenší namalovaná, mohou velmi pomoci. Pro děti je situace doma výrazně lépe čitelná, když třeba ví, že v sedm večer se vše vypíná nebo že tablet se pouští na chvilku po obědě a jinde během dne místo nemá.
Pravidla si stanovte ve společné diskuzi, nebojte se kompromisů. Můžete využít náš dokument ke stažení.
Doporučení dle věkových kategorií
Pro děti do 2 let
- Pokud možno, nepoužívejte obrazovky vůbec (s výjimkou videohovorů s blízkými)
- Zaměřte se na interakci s dítětem, společnou hru a pohyb
- Pamatujte, že děti v tomto věku trpí “video deficitem” – učí se mnohem méně z obrazovek než z reálných interakcí
Pro děti 2-5 let
- Omezte čas s obrazovkami na maximálně hodinu denně
- Vybírejte kvalitní obsah bez rychlých střihů a přílišných vizuálních efektů
- Sledujte obsah společně s dítětem – vysvětlujte, komentujte, diskutujte
- Nepoužívejte obrazovky během jídla, před spaním a jako nástroj k uklidnění
Pro školáky a předškoláky
- Vytvořte zóny a časy bez obrazovek (jídelní stůl, ložnice, čas před spaním)
- Stanovte jasná pravidla pro používání technologií s vysvětlením důvodů
- Buďte vzorem – dodržujte pravidla, která stanovujete pro děti
- Nabízejte alternativní aktivity a společně trávený čas
- Vysvětlujte, proč konkrétní pravidla máte a jaká rizika existují
Pro teenagery
- Postupně přecházejte od kontroly k partnerství, postupujte po malých krocích k větší samostatnosti
- Vzdělávejte se společně o rizicích i přínosech technologií
- Zapojte své dítě do tvorby pravidel a diskusí o bezpečném používání
- Udržujte otevřenou komunikaci bez kritiky a odsuzování
Časté dotazy rodičů
Rodičovský průvodce džunglí digitálního dětství a puberty
HRY, SÍTĚ, PORNO
Digitální technologie jsou stejně tak dobří sluhové jako strašní páni. Obzvlášť to platí v nezkušených rukou dětí. Ať už kvůli nevhodnému a traumatizujícímu obsahu, pro vyvíjející se mozek nadměrné stimulaci nebo tomu všemu, co děti propásnou sezením u obrazovek.
Michaela Slussareff vás seznámí s aktuálními vědeckými poznatky o vlivu digitálního světa na děti i dospívající a poradí vám, jak je uplatnit v každodenním životě. Zahodíte představu rodiče-kontrolora a pochopíte, že zákazy a konflikty nic neřeší. Digitální odolnost vašich dětí můžete budovat pouze ve vztahu založeném na otevřenosti a důvěře. Jen pak se už o své potomky nebudete muset v digitálním světě bát.
Kniha vyšla v nakladatelství Jan Melvil Publishing.

Aktivita navazující na seminář ve Vaší škol(c)e: Instrukce pro výrobu Hopiho mozku-čepice
Nevíte, o co jde? Napište Vaší školce nebo škole, že chcete také divadelní seminář pro nejmenší (MŠ a 1., 2. tř. ZŠ).
Potřebný čas: cca 20 minut
Co budete potřebovat: nůžky, lepidlo, lepící páska
Instrukce k sestavení
- Vystřihněte obě polokoule.
- Pak nastřihněte plné čáry uvnitř. Nestříhejte na čárkovaných čarách, jen na plných čarách.
- Pak naneste lepidlo na plochy s malými šipkami.
- Zatáhněte postupně všechny “chlopně”, které jste vytvořili tak, že plná čára je nyní na čárkované čáře (a plocha s malými šipkami je přilepená zespodu). Můžete zajistit lepící páskou.
- Vytvořili jste tak dvě polokoule.
- Aby se tyto dvě poloviny spojily, otočte je a pracujte na vnitřním švu. Začněte na jednom konci a srovnejte strany. Zajistěte páskou. Postupujte podél vnitřního švu, centimetr po centimetru, srovnávejte a lepte každou malou sekci postupně. Když se dostanete k poslední části švu, klobouk konečně nabude svého konečného tvaru.
- Nakonec vystřihněte i dvě zbývající menší části (mozeček). Bílou část ohněte a obě části slepte bílými částmi k sobě.
- Lepící páskou jej přilepte jako prodloužení k zadní části mozku (aktivity Pozorování, malování a Sport).
A máte hotovo! Hopiho mozek plný aktivit šampiónů může nyní inspirovat vaše dítě k hrám, které rozvíjejí různé části jeho mozku – od racionálního frontálního kortexu přes kreativní pravou hemisféru až po motorickou oblast zodpovědnou za koordinaci pohybů. Díky pestré nabídce aktivit vaše dítě procvičí všechny důležité mozkové funkce zábavnou a přirozenou formou.
Motivujte jej vymýšlet další aktivity. Na workshopu ve škol(c)e se vaše dítě nejen naučilo, jak a proč se věnovat raději zdravým aktivitám než obrazovce, ale i to, že je dobré dodržovat další dvě pravidla:
- Pravidlo Speciálního času:
Stejně jako sladkosti jíme jen po jídle a při zvláštních příležitostech, obrazovky bychom měli používat jen v dohodnuté časy a nikdy před spaním, aby nám nenarušovaly spánek. - Pravidlo Ne moc dlouho:
Mozek potřebuje pravidelné přestávky od obrazovek, proto je důležité stanovit přiměřené časové limity a podporovat pestrost aktivit – digitální svět by měl být jen jednou z mnoha možností, jak vaše dítě tráví svůj čas.








